مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19241 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

راه تحصيل محبت نسبت به خداوند چگونه است؟
الف- توجه به نعمتهاي خدا: كسب محبت نسبت به خدا موجب دور ساختن انسان از نافرماني خدا و سرپيچي از دستورات او ميشود. چه كنيم كه چنين محبتي نسبت به خدا در دل ما پديد آيد تا اگر بلا و گرفتاري به ما روي آورد از او دور نشويم؟ در فقراتي از دعاي ((ابوحمزه)) ذكر شده است، امام سجاد ميفرمايد: كه اگر محبت تو از دل من بيرون نميرود به اين دليل است كه نعمتهاي تو را در حق خودم فراموش نميكنم، پرده پوشيهاي تو را در مورد گناهانم از ياد نميبرم. از اين جملات استفاده ميشود كه اگر انسان بخواهد محبت خدا در دلش پايدار گردد، بايد پيوسته به ياد خدا و نعمتهاي فراوان او باشد.
رسول گرامياسلام فرمود:
((اُحبّوا الله لما يَغذوكم بِهِ مِن نِعَمِهِ)) (1)؛
((خدا را دوست بداريد كه او از نعمتهايش شما را غذا ميدهد.))
در حديث قدسي, آمده است كه خداي متعال به موسي بن عمران (عليه السلام), خطاب فرمود: ((اي موسي, مرا پيش مردم محبوب كن)) (كاري كن كه مردم مرا دوست بدارند.) حضرت موسي(عليه السلام) عرض كرد: چه كنم؟ خطاب شد: ((نعمتهاي مرا به ياد آنها بياور... .)
وقتي انسان بفهمد كه كسي به او لطفي دارد به طور طبيعي, نسبت به او محبت پيدا ميكند, بخصوص موقعي كه انسان به گرفتاري و بلا دچار شود و راه گريزي هم نداشته باشد.
يكي از راههايي كه به وسيله آن ميتوانيم نعمتهاي خود را بهتر بشناسيم اين است كه خود را با كساني كه فاقد اين نعمتها هستند مقايسه كنيم و از اين راه, متوجه شويم كه خداوند متعال چه نعمتهاي بزرگي به ما عنايت كرده كه ديگران از آن محرومند. توجه به اين نعمتها موجب پيدايش محبت نسبت كه خدا ميشود و حالت شكرگزاري و اميدواري در انسان به وجود ميآورد.
ب- توجه به عيب پوشي خدا: در مورد گناهاني كه دور از چشم ديگران مرتكب شده ايم, خدا زمينه اي فراهم كرده است كه مردم متوجه آنها نشوند تا رسوا شويم اين نيز از نعمتهاي بسيار بزرگي است كه خداوند به انسان ارزاني داشته است.

پاورقي1: محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، ج70، ص16 ، روايت7

بر درگاه دوست
آيت الله مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.